עולם ההיפ הופ ישראל

מלא בעצמו: סוויסה מדבר לכבוד המיקסטייפ החדש                                                        

1,285

מלא בעצמו: סוויסה מדבר לכבוד המיקסטייפ החדש                                                        

  מיכאל חיים

מיכאל סוויסה הוא יותר מסתם ראפר בנוף ההיפ-הופ הישראלי. הצעיר התל אביבי שפרץ לתודעה לפני כשנה כבר הספיק להשפיע על הסצנה ביותר מדרך אחת " לא ציפיתי ברמה כזאת. עשיתי את זה במחשבה של זה מה שאני אוהב, זה מה שאני הייתי רוצה לשמוע ובתקווה שיש אנשים שחושבים כמוני. רציתי לעשות ראפ אבל לא ידעתי מה, שהוצאתי את זה(סוויסה מתייחס לשחרור הקודם שלו,סוויסה לנצח) אז הרגשתי שכן מגיע לזה יחס כי השקענו בזה ועבדנו על זה ואהבנו את זה מאוד, אבל לא היה לי מושג מה האימפקט שיהיה לזה לסביבה, לא אוהב להישמע שוויצר אבל הטיימינג שלנו היה ממש ממש טוב. עשינו את זה שנייה לפני שזה נכנס לתודעה של כולם, זה גם עזר להרבה דברים אחרי זה. אם אני יודע שזה עזר לליגיטימציה של הרבה אמנים אחריי אז זה הישג מטורף בשבילי".

עוד בעולם ההיפ הופ  

מיכאל סוויסה

מיכאל סוויסה 

ההצלחה הזאת של האלבום הקודם שלו, אותו עשה בשיתוף עם מו ריון, אקספנסיב בראדר לאבה דום ואורי שוחט, לקחה את סוויסה למסע ועכשיו, שנה אחרי שהמסע הזה התחיל, הוא משחרר פרויקט חדש, מצד אחד בשל ומשונן יותר, מצד שני לא מורכב ממאה אחוז שירים חדשים וחמים מהתנור, אלא גם פרויקטים ישנים שעברו פוליש. " האמת שזה הפרויקט בין לבין מבחינתי, זה שירים ישנים שנאספו, נגיד פלקס או צ'יפסר שהוא שיר מפוצל שהחלק הראשון שלו מ2016 בכלל, חלק מהשירים היו שירים שנאספו על הדרך ואז כשהבנו שאנחנו רוצים לעשות מיקסטייפ הוספנו והכנו עוד כמה, השיר הראשון (מלא בעצמי) הוקלט ונכנס בשנייה האחרונה, במקור היה אמר להיות שם משהו אחר, אבל כמו שתמיד קורה מישהו הוציא שיר עם אותו שם ופזמון, דומה למה שעשיתי, אני לא מאשים אותם בגניבה או משהו הם אפילו שלחו לי בקטע של להתלהב ולהגיד לי תראה מה עשינו, בסוף זה בא לטובה כי ניסינו למצוא איזה ביט, עשינו כמה סקיצות וכלום לא עבד, יום אחד היינו אני ובוי אצ'י אצל שוחט ומצאנו איזה סאמפל שאומר "עברה שנה", שוחט התלהב כי עברה שנה מאז "סוויסה לנצח", אני מבסוט מאוד שזה נכנס כי זה צד שלי שלא רואים בכלל, גוון קול שונה וכל זה, הוא גם האחרון שהוקלט, אז הוא הכי עדכני עליי ואיך אני נשמע עכשיו ומייצג אותי". בין יצירה ליצירה סוויסה לא רק מתפתח כבן אדם " אני לאחרונה יותר מאי פעם, גם כל הסקציות העתידיות, זה דברים שמוציאים ממני צד רגיש, טיפה על בנות, ממקום אולי יותר עצוב, מגלה שדברים הם לא כמו שחשבתי שהם, מגלה נגיד שיש הרבה אינטרסנטיות." אבל גם חידד את עצמו כיוצר "אני הרבה פעמים כותב ממקום של פורקן, אבל אני בחיים לא כותב את זה כמשהו לעצמי. אני כותב ממחשבה שזה ישותף לאנשים אז חשוב לי לא לשמור את זה אישי מדי, לא ספציפי מדי, כי אז זה אוטומטית הופך להיות  "שלי", אני רוצה שירים שידברו לאנשים בצורה שאני לא חשבתי שהם ידברו אל אנשים. הרבה אנשים פונים אליי שהשירים ה"מפגרים" שלי מעודדים אותם אחרי חרא יום וזה מרים אותם וזה גורם להם להשתחרר, זה דבר מדהים. זה המחמאות הכי גדולות שאפשר לקבל."

 

"מלא בעצמי" הוא סיפור מיקסטייפים קלאסי, הפרויקט הזה, כמו הרבה מיקסטייפים, הוא שילוב של יצירה ישנה וחדשה, שלימדה את סוויסה הרבה. " לא ידעתי "שפשטידה" יהיה השיר שהרבה יתלהבו ממנו, חשבתי לאנשים אולי ימאס מסגנון כזה של טראפ ומועדונים, לא ידעתי שהוא עדיין יהיה חם. פלקס אנשים אהבו למרות שהוא מ 2015 וזה גם הפתיע אותי, אבל זה בעיקר בגלל הביט שעדן(לאבה-דום) עשה בו עבודה מדהימה. השיר הראשון נגיד, מלא בעצמי, מלא אנשים אמרו לי שזה עזר להם להבין את הקטע שלי, שזה מדהים בעייני, צ'יפסר/ככה זה, אנשים שפחות אוהבים את הטראפ התחברו אליו, הוא מחולק באמצע, זה שני ביטים של שוחט אחד מ 2016 ואחד חדש, חשבתי להכניס את זה כטוויסט נחמד באלבום הבא אבל בסוף זה הרגיש נכון עכשיו, זה נותן איזה זוויות מגניבה של פלואו ושל טכניקה, הרבה אנשים שפחות בטראפ אהבו אותו וזה מעניין כי זה מחובר עם שיר מאוד טראפי כזה, אז זה איזה ניצחון כי זה שיר שמחבר בין שני העולמות, מכריח אנשי אולד סקול לשמוע טראפ והפוך." התהליך היצירתי שהוביל לשירים החדשים יותר, הוא מספר, הוא לא תהליך שנובע מתוך השראה שמחפשת לחקות או להידמות למי שהיא מעריצה, אלא לחפור בתוך עצמו ולהבין למה הוא מתרגש, ממה שמרגש אותו "תמיד יש איזה אלבום שדופק אותי כזה, ואני מנסה להבין למה להבין מה הקסם שלו שם, לא לנסות להישמע כמוהו. נגיד שאני שומע את האלבום האחרון של פרנק אושן, אני שומע את האווירה הזאת והחשיבה מחוץ לקופסא שלו, שהמבנה של השיר מבולגן. לא רוצה להרגיש כמו חיקוי. תמיד אנחנו (סוויסה ושוחט) מסתכלים על טרוויס סקוט נגיד כדוגמא למיקס ממש ממש טוב, אבל מבחינת כתיבה אין לי ממש כתיבה כזאת, חשוב לי לתת לזה את החתימה שלי. ביטים וסאונד יש לנו רפרנסים, ששוחט שומע איזה שיר ומנסים להבין למה הביט הזה עושה לנו טירוף. מנסים לשחק על העניין הזה של להבין מה גורם לזה להיות מה שזה מעבר ללנסות להישמע כמו זה"

מיכאל סוויסה – כמובן (עם ג'ני פנקין)

סוויסה, לפחות עד עכשיו, היה ידוע בתור אומן שבוחר לקחת את הדברים בדרך קלילה יותר, לפעמים מטופשת, לפעמים ילדותית, אבל כשאני שואל אותו על זה הוא בוחר שלא להתגונן או להאשים אותי ש "לא הבנתי". ההפך הוא הנכון אצל סוויסה. המוזיקה שלו מדברת אותה שפה כמוהו,  מייצגת את מי שהוא באותו רגע ויש בה יותר מודעות עצמית ממה שאפשר לחשוב בהתחלה. " כי ביום יום שלי אני לא בנאדם כל כך רציני, הרבה דברים אני מתמודד איתם בציניות ובהומור, במיוחד באלבום הראשון הרגשתי שזה מי שאני ואני רוצה להציג את עצמי ככה, אבל אני מודע לאיך שאנשים רואים אותי." בעיניו, שירי מודעות עצמית מוחלטים ושירים "מטופשים" , הם אותה גברת בשינוי אדרת "גם שירים כמו רטינה הם שירים מודעים, כי אני יודע שהם מפגרים, אבל רבע קילו זה מודעות אחרת, אמרתי לעצמי אני יודע לאיפה זה הולך, רואים אותי כסטלן, אז אמרתי אני אפרוק כל מה שיש לי להגיד בשיר הזה ואז להוריד קצת את הגז משירים על וויד, שאר האלבום הוא ממקום עם הרבה מודעות עצמית, של לעשות את שלי אבל אני יודע מה אתם יכולים אולי לחשוב, שאני מלא בעצמי ,כל האלבום הזה זה להגיד לאנשים כן,  זה הוייב, זה האגו-טריפ."

מיכאל סוויסה – רבע קילו

הפרויקט הזה, ככה הוא מספר, הוא רק קצה הקרחון של מה שהוא מסוגל ורוצה לעשות, אבל בשביל סוויסה רצון ויכולת הם דבר נפרד. חשוב לו להוציא מעצמו את המקסימום, ככה הוא מתאר לי לדוגמא את תהליך כתיבת הפאנצ'ים שלו, סימן ההיכר השנון הזה שיש לו בכל אירוח וכל טראק ומרגיש כל כך טבעי הוא, מסתבר, תוצאה של ילד שהוא חנון חריזה הארדקור לחלוטין. " אני חנון של חרוזים וחריזה וטכניקה. אנשים לא יודעים את זה עליי כי יש לי הרבה שירים שכמעט לא מתחרזים כי טראפ זה פלואו וגישה, שאני כותב דברים כאלה זה מספק לי את המוח בצורה שונה כי זה כמו לפתור תשחץ, אתה יכול לכתוב שורה אחת ואז להזיז אותה ומחבר את זה כמו פאזל, אני מרגיש שמשום מה מסתכלים על הטראפ כאילו זה משהו שהוא "ראפ אבל קל יותר לעשות", זה לאו דווקא נכון, עובדה שלא כל אגדת ראפ של אולד סקול מצליחה לעשות שיר מועדנים טראפ טוב. זה עולם אחר וכשאני כותב שירים שהם טראפ זה יכול להיות פרייסטייל או השראה מאיזה ביט, אבל זה שונה לגמרי מהפאנצ'ים, כי שם אני באמת הולך ועושה איזה מחקר כזה, אם יש לי איזה חרוז שמתאים לי אני לא רוצה לתת משהו קל מדי, אני הולך וקורא על זה ולומד משהו שלא הייתי יודע בחיים, ומשם מתוך הידע אני מביא משהו שלא הייתי חשוב עליו בחיים. אני אוהב שורות שהן לא ארוכות מדי, משפטים שבתאוריה אתה יכול להדפיס על חולצה, כתיבה כזאת תמיד אני חושב שזה לחבר'ה שאוהבים ומעריכים הפ-הופ ממש, הם יאהבו את זה, אבל אני לא שולט בזה, אני שמע ביט ובונה משהו מסביב או כותב איזה שורה וכותב סביבה וורס, זה שיט של המקלחת שאתה חושב על משחקי מילים קטנים."

כהן מארח את מיכאל סוויסה – קופה

הפרויקט הבא שלו."עוד לפני שמלא בעצמי יצא הפרויקט הבא כבר היה בכוונת", יוציא ממנו דברים אחרים, גם ככותב וגם כמפיק. " זה ממש מעניין אותי להוציא כתיבה יותר רצינית, יש לי סקיצות כאלה ורציתי להתבטא בצורה יותר עמוקה ויותר להציג את הצד הלא תמיד שמח, אני גם נופל, וכן ניסיתי לכתוב דברים כאלה, אבל זה הרגיש לי לא מספיק טוב. נצ'י באלבום האחרון שלו לדוגמא לימד אותי המון על התנסחות. רצינות זה חשוב אבל יותר מדי זה מסוכן, שנצ'י כותב ברצינות עדיין יש שם הומור, יש שנינות שמחייכת,  אני גם מפיק באלבום הבא, עדיין אין ארט ואין שם אבל יש סקיצות ויש כיוון."

📸: @barangapix Outfit : @_dieudonne

A post shared by Michael swissa (@coolmanswissa) on

ועם כמה שהוא חושב על העתיד מיכאל גר בהווה. המקום החדש הזה שהוא נמצא בו, החבר'ה הצעירים שמעריכים אותו ומקבלים ממנו השראה, הם הלחם והחמאה שלו יותר מכל דבר אחר " כאילו בסופו של דבר אם אתה מוציא את כל החבר'ה הקצת יותר חרא, ואתה מסתכל על הילדים הבאמת חמודים שאתה רואה בהם את עצמך, בא לך לעזור להם, זה לא להיות רול מודל זה להיות בנאדם, להיות חבר לעולם. אני מאמין שאם אני אפיץ טוב הוא יחזור אליי וזה משהו שמאוד עוזר לי ברגעים שאני לא בשיא שלי. אז ברגעים האלה הקהל גם מוציא אותי מזה. הודעה הכי קטנה שיש פתאום של מישהו שנהנה בהופעה זה יכול להרים אותי. " " הקהל עדיין מאוד מגוון ואני עדיין לא הצלחתי לשים את האצבע על הקהל שלי. חבר'ה מכל מיני גוונים, הורים שבאים עם הילדים, שזה מדהים לראות דרך אגב, הורה שבא אחרי הופעה ואומר שהוא שמח לראות שזה סביבה טובה לילד שלו, שיש מעבר לדיבור על סמים, זה מדהים. חשוב לי שיהיה אווירה נעימה, לא אוהב שיש הרבה אגרסיה, חשוב לי שכולם יצליחו להנות, לחוות את ההופעה. אני עדיין לומד מי הקהל, כל יום רק לומד ובונה את הפרצוף של איך הקהל שלי נראה."

המייקסטייפ החדש של מיכאל סוויסה, "מלא בעצמי" עכשיו ביוטיוב ובסאונדקלאוד.

 

מיכאל חיים בפייסבוק Michael Haim

באינסטגרם Michael_haim_ 

עקבו אחרינו ברשת לעוד עדכונים מעולם ההיפ הופ 

פייסבוק – https://goo.gl/q82DL9

אינסטגרם – https://goo.gl/d9P6sc

יוטיוב – https://goo.gl/hKqvPn

פורום – https://goo.gl/VR8fj5